Kaodaizmus – a Legfelsőbb Lény vallása Vietnámban

Mit csináljunk a világvége előtt?

A kaodaizmus tanítása szerint, eljött az idő, hogy az emberiség végre egységre lépjen. Itt a Harmadik Szövetség, a Harmadik Megváltás korszaka, melyben a nagy világvallásoknak egyesülniük kell, mielőtt a világ a teljes pusztulásba és megsemmisülésbe omolna.

Elsőre ezek a gondolatok inkább tűnnek egy gyanús, világvége váró szekta propagandájának, semmit egy komolyan vehető vallás tanításainak. Pedig a fiatal kaodaizmus Vietnám harmadik legnagyobb lélekszámú vallási közössége. Egy időben komoly politikai szerepet vállalt és saját hadsereget is toborzott. Egyes becslések szerint jelenleg 4-5 millió fő tartozik a számos ágból és szektából összefonódó közösséghez, mely nagyjából a lakosság 5%-a.

Kaodaizmus vallása

 

Mi fán terem egy vallás?

A távol-keleti vallások általában sok évezredes múltra tekintenek vissza, Ázsia a nagy világvallások bölcsője. Ehhez képest a vietnámi kaodaizmus története alig száz évre nyúlik vissza.

A felekezet alapítója Ngô Văn Chiêu, egy szegényebb családból származó hivatalnok, akinek a franciák által irányított dél-vietnámi adminisztráció egyik alkalmazottjaként teltek mindennapjai. Már fiatal korában érdeklődött a különféle népi hiedelmek és misztikumok iránt, így nem csoda, hogy fogékonnyá vált a Legfelsőbb Lény kinyilatkoztatására, aki állítólag 1921-ben meg is szólította őt, illetve megjelent előtte a háromszögbe foglalt, mindent látó szem képe, melytől nem tudott szabadulni.

Kaodaizmus központi szeme

 

Vallási helyzet Vietnámban

Vietnám ebben az időben különös olvasztótégelye volt a világnak. A buddhizmus, mint meghatározó vallás sose dominálta úgy le a konkurens hitrendszereket, mint nálunk a kereszténység. Az egész Távol-Keletre jellemző, hogy vallások, filozófiák és népi hiedelmek egymással többé-kevésbé harmóniában léteztek évezredeken át. A vietnámi buddhizmus mellett is jól megfért a konfuciánus életfilozófia és a taoizmus misztikus világa. Ez utóbbi két nagy szellemi áramlat Kína felől érkezett, hiszen a kínai nem csak a térség domináns kultúrája volt, de évezredekig Vietnám is kínai megszállás alatt állt.

Ezt a képet egészítették ki a nyugatról érkező, főként jezsuita misszionáriusok, akiknek köszönhetően elterjedt a kereszténység és a katolikus egyház a mai napig Vietnám második legnagyobb vallási közössége. Érdekesség, hogy a vietnámi latin betűs ábécé is a jezsuitákhoz kötődik, mely nem kis részben a vietnámiak Kínától való függetlenségének is a kifejeződése. Ugyanis korábban a kínai írásjeleket használták errefelé.

Kaodaizmus és más vallások egymással

 

Asztaltáncoltatás és kártyajóslás

A 19. század komoly változást hozott Vietnám életében azzal, hogy megjelentek a franciák, akik uralmuk alá hajtották e területet. A francia protektorátussal pedig bizonyos nyugati eszmék is beáramlottak az országba. A 19. század második felében a romantikus Európában nagy divatja volt az újdonsült szellemi mozgalmaknak, spiritiszta szeánszoknak, és szektás csoportosulásoknak. A különféle szabadkőműves páholyok virágkorukat élték, ekkor jött létre az teozófiai társaság Madame Blavatsky munkássága nyomán, illetve az antropozófia is ekkor bontogatta szárnyait. Londontól Párizson át Moszkváig minden utcasarokra esett egy-egy titkos társaság, ahol világmegváltó terveket szövögettek a beavatottak. Illetve a nyugati világ ekkor ismerkedik meg a buddhista tanításokkal, a keleti pedig ízlelgeti a misebort és a félbetört ostyát.

Kaodaimzus egy keverék vallás

 

Kaodaizmus: Út a Magas Palotába

A kaodaizmus atyja Ngô Văn Chiêu  1925. karácsonyán negyed magával részt vesz egy titkos szeánszon, ahol a tagoknak különös élményben van részük. Állítólag maga a Legfelsőbb Lény nyilatkoztatja ki magát nekik azzal a szándékkal, hogy eljött az idő egy új vallás megalapítására. Szám szerint ez lesz a harmadik szövetség, mely megnyitja az utat az emberiség előtt. A vallás teljes neve Vietnámiul: Đi Đo tam k Ph Độ, ami annyit jelent, hogy: A harmadik megváltás korszakának nagy útja. Az első két szövetség Mózeshez és Jézushoz, valamint Buddhához és Lao-ce-hez köthető, de az emberiség idővel letért e fényes tanítók által mutatott helyes útról, ezért lett most szükség egy harmadikra.

A kaodai (Cao Đài) azt jelenti, hogy magas palota, így hívják azt a mennyei helyet, ahol a Legfelsőbb Lény, vagyis Isten lakozik, és ebből származik a vallás köznapi elnevezése is.

Kaodaizmus központja

 

A kaodaizmus a világ legújabb egyetemes vallása

1926. februárjában tizenkét alapító tag részvételével hivatalosan is bejelentették az új vallás létrejöttét Tây Ninh nevű dél-vietnámi városban. A francia gyarmati adminisztrációt különösebben nem zavarta az új közösség, igyekeztek magukat a hitéleti dolgoktól távol tartani. A hívők száma szépen növekedett, az 1940-es évek elejére már másfél millióan lettek.

A szervezet első évtizede a rendszer kiépítésével telt. A közösség legfőbb vezetőjét pápának hívják. A szervezet felépítése sokban emlékeztet a nyugati katolikus egyházéra, míg filozófiája és szertartásai a konfuciánus, taoista és buddhista hagyományokból merítenek. Nagy tanítóként tisztelik többek között Mózest, Jézust, Buddhát, Lao-cet, Konfu-cet, illetve Mohamedet, de Victor Hugot és Goethét is.

Kaodaizmus szentjei

 

Szeretet és magánhadsereg

A kaodaizmus hívei azonban hamar szimpatizálni kezdtek a franciákkal szembeni függetlenségi mozgalmakkal. Nyíltan kapcsolatokat építettek ki a japánokkal, mert tőlük remélték a segítséget a függetlenség kivívásához. 1940-ben a franciák betiltották a kaodaizmust, és a pápát Madagaszkárra száműzték.

De japán segítséggel 1943-ban a dél-vietnámi Saigonban újraszervezték a közösséget, méghozzá úgy, hogy egy magánhadsereget is elkezdtek toborozni. Ennek létszáma 1945-re huszonötezer főre növekedett. Ez az év különösen mozgalmas volt mind a kaodaizmus mind Vietnám egészére nézve. Márciusban a kaodaizmus követői kikiáltották Vietnám függetlenségét, augusztus közepén a kaodaisták beléptek a japánok által életre hívott Egyesült Nemzeti Frontba, de Japán napokkal később kapitulált. Ez után augusztus végén a kaodaisták átálltak a Ho Si Minh vezette Viet-Minh-hez, vagyis a vietnámi kommunistákhoz, de november végén már meg is adták magukat, amikor a francia csapatok megrohamozták a Tây Ninhben lévő kaodaista Szentszéket.

Kaodaizmus és a hatalom

Az ötvenes évek elején a francia adminisztráció engedélyezte, hogy a közösség egy kis létszámú magánsereget tartson fenn. Azonban a számuk jócskán növekedett. Bizonyos szakadár kaodaista katonák több merényletet is elkövettek Saigon városában. Biciklipumpákba helyeztek el robbanószereket, melyek aztán a tömegben működésbe léptek.

A kaodaizmus főként katonai szervezetként működött egészen a francia rendszer megdőléséig, illetve a Vietnámi Háború végéig. Ekkor a bevonuló északi kommunisták kontroll alá vették a vallási szervezeteket és a kaodaistáknak le kellett mondaniuk a fegyveres erőikről. Thai Huu Thanh lett az egyház vezető bíborosa, aki megígérte, hogy eztán csak a hitéletre fognak koncentrálni.

 

Kaodaizmus a mindennapokban

A kaodaizmus egyháza több iskolát, egyetemet tart fenn Vietnámban. A hívektől elvárják, hogy tartsák be a vallás alapelveit. Naponta négy szertartást végeznek: reggel hatkor, délben, este hatkor és éjfélkor. A hívek a mindent látó isteni szem előtt imádkoznak a vallás összes szellemi alapítójához. A híveknek tilos lopni, ölni, hazudni, tartózkodniuk kell a bujaságtól, és az alkoholfogyasztástól és legalább részlegesen vegetáriánusnak kell lenniük.

Az egyházon belül külön szekcióra oszlanak a papok. A sárga ruhájúak képviselik a buddhista ágat, a kékek a konfuciánust, míg a pirosak a taoistákat. Az egyszerű hívek fehérbe öltöznek.

Kaodaizmus papjai

A kaodaizmus számos szentirattal rendelkezik. Hisznek a reinkarnációban és a hírnévről, gazdagságról való lemondást hirdetik. A vallás Tây Ninhben felépített központja a Szent Katedrális vagy Apostoli Szentszék kultikus zarándokhely és kiemelt turista desztináció.

Azok a nyugati utazók, akik idelátogatnak, legalább fele részben ismerősen érezhetik magukat, hiszen nem csak a templom szerkezete emlékeztet egy katolikus templomra, de az oltárokról a keleti mesterek mellett Mózes és Jézus mosolyog a betérőkre.

 

Írta: Gueth Péter
a WanderWell túravezetője

 

Kapcsolódó cikkek:
Hanoi fontosabb kulturális látnivalói
Parfüm Pagoda
Ha Long-öböl – Vietnám természeti csodája
Sapa a felhők városa
Az észak-vietnámi Sapa legfontosabb látnivalói

Ha szívesen elutaznál Vietnámba, nézd meg a WanderWell utazási ajánlatait: Észak-Vietnám

 

 

 

 

Hasonló bejegyzések

Kedvenc bejegyzések

Grúzia ősi barlangvárosai

Grúzia tájai rendkívül változatosak, feltöltött alföldekkel, zárt medencékkel és állandó hóval fedett, ötezer méteres magashegységekkel egyaránt találkozhatunk. Az ország különleges természeti és történelmi öröksége...

Bali – sziget a világok között

Bali helye a térképen Az indonéziai Bali szigete, különleges természeti adottságai és lakosainak páratlanul gazdag kultúrája miatt a világ egyik legismertebb idegenforgalmi desztinációja. Indonézia, az Ázsia...

A kávézás kultúrája a Közel-Keleten

A kávézás kultúrája globálisan elterjedt. A nyugati világban szinte magától értetődő, hogy a napot kávéval indítjuk – valaki szertartásszerűen, mások csak egy „felesként” lehúzva...