Batu barlangok, és a háború istenének szentélye

Az ébredő trópusi nap első sugarai áttörve az ólmos ködön, bevilágítják Batu Caves meredek sziklafalait. A mészkőszirtek között megbújó barlangtemplom tátongó szája fölött színes madarak köröznek, a sudár esőerdei fák ruganyos ágain pimasz szürke makákók ugrándoznak. A szentélyhez vezető hosszú lépcsősor előtt Murugan, a háború istenének monumentális aranyszobra kémleli a messzeséget. A forró, párás levegő áldozati füstölők bódító illatával telik fel, és Murugan eltökélt hívei, hosszú hetekig tartó böjtölés után nem mindennapi próbatételek elé néznek.

A legkülönösebb mindebben, hogy nem valami távoli, áthatolhatatlan dzsungelek és megmászhatatlan hegyek által, a civilizált világ forgatagától elzárt vidéken járunk, hanem Délkelet-Ázsia egyik legsokszínűbb és legdinamikusabb városának külső kerületében. Malajzia fővárosa, Kuala Lumpur csillogó felhőkarcolói alig tizenöt kilométerre találhatóak Batu Cavestől, vagyis a Batu barlangoktól. A légkondicionált, kényelmes városi vonat mindössze húsz perc alatt megteszi ezt a távot.

Murugan aranyszobra Kuala Lumpurban a Batu barlangoknál

Időutazás egy ázsiai metropoliszban

Azonban a távolság a multikulturális metropolisz és Murugan szentélye között nem csak kilométerben és az utazás időtartamában mérhető. Két eltérő világ, az ősi hindu istenek misztikus, régmúlt időkbe vesző mágikus birodalma és a huszonegyedik század piacgazdaságra és csúcstechnológiára épülő üvegpalotái találkoznak itt egymással. A tőzsdeindex és az áldozati felajánlások, a nagyvállalati protokoll ebédek és a transzba esett táncosok, a méretre szabott öltöny és a rituális arcfestés, a hangtalanul suhanó magasvasutak és a mezítlábas zarándokok.

Malajzia a világ egyik legerőteljesebben fejlődő gazdasága. Az elmúlt évtizedek hatalmas építkezéseinek és fejlesztéseinek köszönhetően, a gyarmati múltú ország sok szempontból ma a világ élvonalához tartozik. Kuala Lumpur repülőtere az egyik legforgalmasabb légikikötő egész Ázsiában. Dinamikusan keveredik itt a régi és az új, az archaikus és a csúcsmodern.

Kuala Lumpur Malajzia fővárosa

Azonban, ha Batu barlangtemploma felé tartva azt gondolnánk, hogy ez a hely biztosan egy olyan ősi szentély, melynek kultusza a mai napig fennmaradt, nem is tévedhetnénk nagyobbat. Bár Muruga isten tisztelete valóban a hinduizmus hajnaláig nyúlik vissza, a Kuala Lumpur központjától északi irányban található karszt barlangok története alig másfél évszázados.

A Batu barlangok eredete

A környéken élő temuan népcsoport tagjai évszázadokon át menedékként használták a barlangok védelmet nyújtó bejáratait, azonban sosem merészkedtek igazán a sötétségbe. A 19. század hatvanas éveiben a térségbe érkező kínai telepesek voltak az elsők, akik nekifogtak a járatokban felgyülemlett denevérürülék hasznosításának. A tápanyagokban rendkívül gazdag guanót szántóföldjeikre hordták, szépen lassan kitisztítva így a belső helységeket.

A csodálatos Batu barlangok híre azonban a gyarmati adminisztrációnak és egy amerikai származású természettudósnak, William Temple Hornadaynek köszönhetően terjedt el világszerte az 1870-es évek végére.

Ám ekkor még csak természeti látványosságról, a Maláj-félsziget egy újabb egzotikumáról volt szó. A barlangok sötét üregei számtalan különleges állat- és növényfaj számára nyújtanak otthont, közülük nem egy, kizárólag itt lelhető fel.

Egy további évtizednek kellett eltelnie, hogy a szingapúri születésű, tamil származású gazdag üzletember, Thamboosamy Pillay a Batu barlangok főbejáratának formájában felfedezze Murugan isten híres lándzsájának a vel-nek az alakját. Annyira megragadta a monumentális látvány, hogy tüstént templomot építtetett a központi barlangrész belsejébe.

Batu barlangok belülről Kuala Lumpurban

Murugan, a háború istene

Murugan, más néven Kártikéja, a hindu vallás panteonjában Siva és Párvati istenek fia, a híres elefántfejű isten, Ganésa testvére. Kezében lándzsájával, egy szétterjesztett tollazatú páva hátán ülve, ifjú férfiként jelenik meg. Rettenthetetlen harcos ő, aki elpusztította az istenek által legyőzhetetlen Taraka démont és testvéreit. Murugan azonban a háború mellett a filozófia és bölcsesség mestere is, így az etikus és igazságos életvitelre való törekvés mintaképe. Főként Dél-Indiában, Sri Lankán, Malajziában és Szingapúrban tisztelik, de templomai megtalálhatóak szerte a világban.

A gazdag tamil mecénás, Thamboosamy nevéhez kötődik egy másik híres hindu építmény is Kuala Lumpur belvárosában. Ez a Sri Mahamariamman templom, mely a kiindulópontja annak a rituálénak, melyre évente legalább egymillióan kínácsiak.

A Batu barlangokat 1892 óta különleges tisztelet övezi. Ekkor rendezték meg az első fesztivált Murugan isten tiszteletére. A számtalan zarándokot és kíváncsi turistát vonzó ünnepség a Thaipusam, a tamil naptár szerinti Thai hónap holdtöltéjére esik, mely nálunk általában január közepe és február közepe között esedékes.

Thaipusam

A rituáléban résztvevő férfiak hosszú hetekig böjtölnek, hogy kellően megtisztítsák és felkészítsék testüket és lelküket. A Thaipusam előtti utolsó napon sokan már semmijen táplálékot nem vesznek magukhoz. Imádkoznak, elmélyednek, homlokukat szent hamuval hintik meg. Az ünnep hajnalán aztán zenészek érkeznek, és kezdetét veszi a kavadi aattam, vagyis a szent teherrel való tánc, melyre egy kívülállónak nehéz szavakat találnia.

A résztvevők megállás nélkül Murugan istenhez imádkoznak, hogy elnyerjék jóindulatát és támogatását. A lüktető dobszó és a tánc hatására egymás után esnek olyan transzba, melyben nem érzenek se fáradtságot se fájdalmat. Ekkor a rituálét vezető pap tűhegyes fémnyársat húz elő, és egy határozott mozdulattal keresztüldöfi a révületbe esett hívő arcán. A pálca Murugan isten lándzsájának szimbolikus mása, és amilyen gyorsan megy be az egyik oldalon, olyan fájdalommentesen és egy csepp vér nélkül jön ki a másikon. A pálca végére egy limeot húznak ellensúly gyanánt, és azt a pontot, ahol átdöfte a bőrt megszentelt hamuval dörzsölik be. Ezután a hívő háta következik. Gondosan előkészített fémkampókat aggatnak a csupasz bőrébe, melyekre kis csuprokban tejet, limeot, erősítenek egymás után. Annak ellenére, hogy jelentős súly nehezedik rájuk, itt sem serken ki a vér. Nem ritka, hogy Murugan követői ezután még a vállukra, illetve a nyakukba is vesznek további, virágokból, pávatollakból és aranyozott fémtárgyakból összeállított áldozati felajánlásokat, melyekkel nem könnyű egyensúlyozni.

Thaipusam

Az egyenlítői napkelte első fénysugarai már hevíteni kezdik a levegőt, mire a hívek nem mindennapi terheikkel megrakottan elindulnak a szent barlangok felé. A fülledt trópusi hőség nem könnyíti meg a mezítlábas zarándokok dolgát, azonban az igazi próbatétel csak a Batu Caves bejáratát őrző több, mint negyven méter magas Muruga szobornál kezdődik. Innen számítva ugyanis összesen 272 lépcsőfokot kell megmászni. Az erős napsütés, a meleg szinte elviselhetetlen, az ünnepségre összegyűlő, kíváncsiskodó tömeg áthatolhatatlan, lármás masszaként kavarog, a fákról, bokrokról pimasz makákók vadásznak ételre, italra, elcsenhető napszemüvegekre, mobiltelefonokra.

Kampók, áldozati füstölők, Murugan

A zarándokok nehezen lépkedve, lassan másszák a lépcsőfokokat. Órákba is telhet, mire felérnek a barlang katedrális nagságú bejáratához. Bent egy színesen kivilágított, hosszú csarnok fogadja őket, magasból lelógó cseppkövekkel és lengedező liánokkal. A barlang mélyén, Murugan templománál már várják őket. Áldozati füstölők bódító illatában az istenség papjai serényen dolgoznak. Leveszik a zarándokok válláról a terheket, kiakasztják a kampókat, és kihúzzák a szájon keresztül szúrt nyársakat. A sebek általában vérzés nélkül, rendkívül gyorsan behegednek, de ha mégis akadna valami komplikáció, a készenlétben lévő orvosok és ápolók azonnal segítséget tudnak nyújtani.

A Thaipusam révületbe esett, félmeztelenre vetkőzött, kampókkal, nyársakkal átszúrt résztvevői a legtöbbször olyan átlagemberek, akik a rituálé után hazamennek, lezuhanyoznak kipihenik magukat, majd másnap már indulnak is vissza a munkába. Öltönyt húznak, nyakkendőt kötnek, orvosi köpenyt terítenek vállukra, felcsatolják a munkavédelmi sisakot, kinyitják boltjukat, kifőzdéjüket, vagy felveszik a műszakot valamelyik gyárüzemben.

Erős idegzetűek pedig mindezt megnézhetik videón is. Bár a videó Szingapúrban készült, a rituálé ugyanaz.

Kuala Lumpur forgalmas utcái, modern égbetörő felhőkarcolói és bevásárlóközpontjai jól megférnek az ősi, talán számunkra kissé bizarrnak tűnő vallási tradíciókkal. Amennyiben a városban járunk, mindenképpen megéri ellátogatni a misztikus Batu barlangokhoz, hisz ehhez az időutazáshoz mindössze húsz percre van szükség egy kényelmes városi vonattal.

Te jártál már a Batu barlangokban, vagy hasonló helyen? Oszd meg velünk élményeidet kommentben!

A cikket Gueth Péter a WanderWell túravezetője írta. 

Hasonló bejegyzések

Kedvenc bejegyzések

Grúzia ősi barlangvárosai

Grúzia tájai rendkívül változatosak, feltöltött alföldekkel, zárt medencékkel és állandó hóval fedett, ötezer méteres magashegységekkel egyaránt találkozhatunk. Az ország különleges természeti és történelmi öröksége...

Bali – sziget a világok között

Bali helye a térképen Az indonéziai Bali szigete, különleges természeti adottságai és lakosainak páratlanul gazdag kultúrája miatt a világ egyik legismertebb idegenforgalmi desztinációja. Indonézia, az Ázsia...

A kávézás kultúrája a Közel-Keleten

A kávézás kultúrája globálisan elterjedt. A nyugati világban szinte magától értetődő, hogy a napot kávéval indítjuk – valaki szertartásszerűen, mások csak egy „felesként” lehúzva...