A gyermekszületés szokatlan rítusai

Az emberi élet nagy mérföldköveit minden kultúrában megünneplik. Az újszülött érkezése, felnőtté válás, házasság, majd a halál azok a fordulópontok, melyekhez rendkívül gazdag hagyományok és rítusok kapcsolódnak világszerte. Ezek egy része közismert: keresztelés, körülmetélés, érettségi, lakodalom és nászút, illetve a ravatalozás és a fekete gyász. Ám akad számos olyan szokás is, melyek furcsák és megdöbbentők. Most a születéshez kapcsolódó rítusokra vetünk egy pillantást.

105 napig nem érintheti a földet a balinéz újszülött

Az indonéziai Bali szigetén élő emberek hétköznapjait teljesen átszövik a tradíciók és rítusok. A balinézek élete a fény és a sötétség, az égi és az alvilági erők birodalma között zajlik óvatos egyensúlyban. A gyermekvárást és a születést számos, több rétegből álló rituálé szegélyezi, melyek mind arra szolgálnak, hogy az újonnan érkező élet a lehető legbiztonságosabb környezetben fejlődhessen.

A balinézek hiedelme szerint a megszülető gyermeknek van négy idősebb testvére: a vér, a magzatvíz, a köldökzsinór és a méhlepény. A köldökzsinórból gyakran készítenek karkötőt az újszülött számára, míg a méhlepény születését különös tisztelettel veszik körül. Ezt ari-arinak nevezik, és miután kikerül az anyaméhből, némi földdel, magzatvízzel és vérrel keverve banánlevélbe csomagolják, majd egy sárga kókuszdióhéjba helyezve elássák a lakóház lépcsője alá. Fiú gyermek méhlepényét a jobb oldalra, míg lányét a bal oldalra.

Az újszülött a tizenkettedik napon kapja meg első nevét, melyet aztán élete során többször megváltoztat majd. A névadó ünnepen áldozatokat mutatnak be Sívának és fiának, Kumara istennek, hogy elnyerjék jóindulatukat és védelmüket a kisded számára.

Egy balinéz újszülött élete első százöt napján nem érintheti a földet. Ez alatt az idő alatt szülei, testvérei, rokonai hordozzák. Amint letelnek a tilalom napjai, összesereglik a rokonság és hosszasan készülődnek a gyermek életének első nagy ünnepségére a nyambutanra. Brahman papot hívnak, aki szenteltvizet készítve megtisztítja a lakóhelyet, a családtagokat és a gyermeket is. Ekkor a gyermeket először állítják a földre és új nevet kap.

balinéz újszülött

Az ördög ugrál az újszülöttek fölött egy spanyol faluban

Az észak-spanyolországi Castrillo de Murciában minden nyáron elszabadulnak az ördögök, hogy csecsemők fölött ugrálhassanak. Ez az El Colacho. A tradíció a 17. századig nyúlik vissza, azonban gyökerei ennél jóval korábbi, kereszténység előtti hagyományokhoz kötődhetnek.

Az El Colachot vagyis az ördög futását minden évben a pünkösd után tartandó katolikus úrnapja ünnepen rendezik. A falu utcájára matracokat helyeznek el, melyekre az előző évben született csecsemőket fektetik. Sárga és vörös ruhába öltözött férfiak jelennek meg, akik ostorral a kezükben rohangálnak a falu utcáin és csapkodják, sértegetik a járókelőket. Ők az ördögök, akiket rituálisan ki kell űzni, hogy minden bajt és rontást elvigyenek magukkal a pokolba. Az ördögök futását hangos dobszó kíséri és a falubéliek fújozása, szidalmazása. A sárga-vörös ruhás férfiak egymás után szökkennek át az eléjük lefektetett csecsemők felett, így magukkal sodorják a kisdedek eredendő bűnét.

Miután az ördögöket elkergették, a csecsemőket virágszirmokkal szórják meg és egy hagyományos, katolikus körmenet következik. Bár az ünnep szervesen hozzátartozik Castrillo de Murcia tradícióihoz, a katolikus egyház nem nézi jó szemmel a szokást. Tanításuk szerint ugyanis az újszülöttek bűnét a keresztség törli el és nem pedig holmi maskarás fickók ugrándozása.

Háztetőről dobálnak újszülötteket Indiában

Az indiai Mahárástra és Karnataka államok vidéki régióiban minden év decemberében összegyűlnek a helybéliek, hogy jó szerencsét és hosszú életet szerezzenek a közösség újszülöttjeinek. A cél érdekében a kisdedeket felviszik egy szentély vagy templom tetejére, ahonnan a pap, miután megrázta a csecsemőket, a mélybe hajítja őket. Az épület tövében férfiak állnak, középen egy hatalmas leplet feszítenek szét, mellyel elkapják az égből lepottyanó gyermekeket. Az egyik leghíresebb helyszín a Szolápur városában álló Baba Umer Dargah muszlim szentély, ahol ezt a szokást már vagy hétszáz éve gyakorolják.

A csecsemődobálás hagyományára szívszorító a magyarázat. A legendák szerint egy régen élt pír vagyis szúfi tanító azt tanácsolta a beteg, haldokló kisgyermeküket megmenteni óhajtó szülőknek, hogy építsenek egy szentélyt, majd annak tetejéről vessék alá gyermeküket. Ha elég nagy a hitük a Mindenhatóban, a zuhanó gyermek alatt egyszer csak egy lepedő fog megjelenni a semmiből, és meg fogja óvni az életét.

A régi időkben nagyon nagy volt a gyermekhalandóság és orvosi ismeretek, gyógyszerek híján csak a természetfeletti erejében bízhattak az elkeseredett szülők. Arról, hogy a hit e borzalmas próbatétele mennyiben jelentette a haldokló kisgyermekek gyors átsegítését a másvilágra, nem szólnak a feljegyzések. Minden esetre a szokás az idők során átalakult, és bár továbbra is a hit egyfajta bizonyítékának tekintik a rítust, a templom, illetve szentély tövében védő lepedővel gyűrűt formáló férfiak azt bizonyítják, hogy azért nem mindent bíznak a Mindenható döntésére.

indiai újszülött egy lepedőn

 

Írta: Gueth Péter
a WanderWell túravezetője

 

Hasonló bejegyzések

Kedvenc bejegyzések

Grúzia ősi barlangvárosai

Grúzia tájai rendkívül változatosak, feltöltött alföldekkel, zárt medencékkel és állandó hóval fedett, ötezer méteres magashegységekkel egyaránt találkozhatunk. Az ország különleges természeti és történelmi öröksége...

Bali – sziget a világok között

Bali helye a térképen Az indonéziai Bali szigete, különleges természeti adottságai és lakosainak páratlanul gazdag kultúrája miatt a világ egyik legismertebb idegenforgalmi desztinációja. Indonézia, az Ázsia...

A kávézás kultúrája a Közel-Keleten

A kávézás kultúrája globálisan elterjedt. A nyugati világban szinte magától értetődő, hogy a napot kávéval indítjuk – valaki szertartásszerűen, mások csak egy „felesként” lehúzva...