A kereszténység története Jordániában

Jordánia a Közel-Kelet legsokszínűbb, ugyanakkor legbékésebb országa. A helyiek toleranciája messze földön híres, pedig az ország három világvallás töréspontján fekszik. A júdaizmus ősi emlékeit, mint Áron sírját vagy a Nebo-hegyi zarándokhelyet – ahonnan Mózes először pillantotta meg az Ígéret Földjét – a muszlim jordánok is nagy becsben tartják. De a szintén megbecsült kereszténység története is Jordániában kezdődik.

 

A kereszténység történetének kezdete

A Jordán folyó völgye az ókori Júdea szerves része volt. A római megszállás idején, itt, a folyó menti falvakban tűnt fel egy nagy hatású vándorpróféta, Keresztelő János, aki Krisztus eljöveteléről és a bűnbánatról prédikált. Hogy hívei lélekben megtisztuljanak, a Jordán vizébe merítette őket. Maga Jézus pedig, aki tanítványai társaságában szintén a folyóvölgy városait járta, eljött hozzá, hogy merítse alá őt is. Innen ered a keresztség szentsége.

Kereszténység Jordániában

Jézus megkeresztelésének helyszíne a jordániai Betánia mellett ma is látogatható. Pálma- és olajfaligetek között, a Szent János kolostor árnyékában rendszerint sok zarándok pihen meg.

A kereszténység történetének kezdetén a hívőknek szembe kellett nézniük az üldöztetéssel. A mai Jordániára is kiterjedő Római Birodalom évszázadokig nem tűrte meg Jézus követőit, csak I. Constantinus császár 313-ban kiadott milánói ediktuma engedélyezte számukra a szabad vallásgyakorlást. Innentől már szervezett formában, püspökségek irányításával gyakorolhatták hitüket.

Kereszténység Jordániában

 

A kereszténység rövid virágzása Jordániában

A szabad vallásgyakorlás elhozta a kereszténység aranykorát Jordániában is. Templomok épültek a kősivatagban a virágzó, északi, római várostól, Jerashtól egészen Petráig, a nabateusok ősi, rózsaszín városáig. A töretlen fejlődés egészen az 551-es bejrúti földrengésig, minden idők egyik legnagyobb természeti katasztrófájáig tartott. A pusztítás után az ősi épületek helyén szinte mindenütt csak romhalmaz maradt. Elpusztult Jerash, a püspökségi székhely Aeropolisz és Petra is.

A Kelet-római Birodalom ekkor még elég erős volt, hogy újjáélessze a Jordán folyó környékének keresztény közösségeit. A katasztrófa után a templomokat renoválták, sőt, a korábbi, római építmények törmelékeit felhasználva emeltek újabbakat is. De a hetedik század során újabb, pusztító földrengések tarolták végig a területet. Ebben az időszakban érkeztek az első muszlimok, akik a romos maradványokból építették fel a térség első mecseteit.

A kerszténység története Jordániában Jerash város romjai

 

A muszlim hódítás

Az iszlám a hetedik század első felében viharos gyorsasággal terjedt el a Közel-Keleten. Néhány évtized alatt teljesen kiszorította a korábbi vallásokat, a mai Jordánia területén élő keresztény közösségekre pedig áttérés vagy hitvalló halál várt.

A térségben futó ősi kereskedelmi útvonalakat a tengeri szállítás váltotta fel, a régió elnéptelenedett, a sivatagi homok pedig lassan betemette az évszázados keresztény emlékeket.

Kereszténység Jordániában

 

A keresztes hadjáratok

A tizenegyedik század végén megjelentek a keresztes lovagok. Az általuk alapított Jeruzsálemi Királyság csak szűk egy évszázadig állt fenn, de markáns nyomokat hagyott a térségben. Oultrejordain-nak hívták a Jordán folyón túli területeket, amelyet uralmuk alá hajtottak és itt építették fel a ma is látható és látogatható, monumentális váraikat, Karak és Shoubak erődjét. Ez utóbbit Montréal néven is ismerhetünk és Petrától északra, az ősi Királyok Útján magasodik a sivatagi táj fölé.

Kereszténység Jordániában keresztes erőd

 

Francia keresztény ősök

Montréal vára 1115-ben, a Jeruzsálemi Királyság időszakában épült és egyike volt a későbbi muszlim támadásoknak legtovább ellenálló keresztény állásoknak. A főként francia származású katonák által védett erődítményt körbezárták és kiéheztették a muszlim csapatok. Bár a lovagok feleségeiket és gyermekeiket adták élelemért és némi haladékért cserébe, végül győzött a túlerő. A várvédők visszavonultak a Jordán nyugati oldalára.

De akadtak olyanok is, akik itt maradtak a lovagok közül. Ezek letelepedtek a környező vidéken és földművelésbe kezdtek. Almát és hüvelyeseket termesztettek, méhészkedtek, megteremtették Shoubak környékének messze földön híres mezőgazdaságát. Ez a mai napig Jordánia egyik legfontosabb agráripari területe, az itt élő földművesek közül jó néhánynak francia lovagi vér csörgedezik az ereiben.

Kereszténység Jordániában keresztény erőd

 

A csend évszázadai Jordániában

A keresztesek elvonulása után, a térséget visszahódító arab Ajjúbida dinasztia, majd az őket váltó egyiptomi mamelukok ellenség híján nem láttak sem katonai, sem egyéb fantáziát a Jordántól keletre fekvő vidékben, így a keresztesek erődjei is lassan lepusztultak az ismétlődő földrengések és a kegyetlen sivatagi időjárás miatt. A tizenhatodik században megjelentek a térségben az oszmánok, akik az Észak-Magyarországtól Etiópiáig húzódó birodalmuk egy jelentéktelen, értéktelen kis szegleteként tekintettek a mai Jordániára. Az elnéptelenedett városok, lepusztult kora-keresztény és annál is ősibb romok között nomád beduinok hajtották állataikat és élték különös világukat.

Kihalt sivatagi táj Jordániában

 

A madabai felfedezés

A csend a tizenkilencedik század végéig tartott, amikor egy Madaba nevű, jelentéktelen kis faluban a gyerekek különös kődarabokra leltek. A kődarabokat összeillesztették és meglepődtek, mert azok mindenféle képekké álltak össze.

Hamarosan a vidékre érkezett F. Giuseppe Manfredi, olasz szerzetes régész, aki azonnal kutatni kezdett a leletek után. Hamar napvilágra kerültek a virágokat, növényeket, állatokat, valamint mitológiai jeleneteket ábrázoló mozaikok, és a kétmillió színes darabból álló, lenyűgöző 6. századi Madaba Térkép is. Ezen találjuk Jeruzsálem legkorábbról fennmaradt ábrázolását, melyet “Szent Város” felirattal jelöltek meg. Fontos részleteket közöl a város nevezetességeiről, utcáiról, így később kulcsként szolgált a Jeruzsálemet feltáró régészek számára. A Madaba Térképen ezen túl még Palesztina és a Nílus-delta hegyei, völgyei, falvai és városai is megjelennek.

A felfedezésnek köszönhetően Madaba lett a mozaikok városa, és ami talán ennél is fontosabb, leginkább Manfredi tevékenysége nyomán, újra keresztény központtá vált.

 

Kereszténység a modern Jordániában

Az oszmánok bukása után brit mandátum következett, majd 1949-ben kikiáltották a Jordán Hasimita Királyságot. Az uralkodók azóta egységesen kiállnak a szabad vallásgyakorlat mellett. Bár a szunnita jog nem teszi lehetővé más vallású misszionáriusok működését, sem a muzulmánok áttérését, a keresztény kultúra ma virágzik Jordániában.

A keresztények a lakosság 4%-át teszik ki, nagyjából 250.000-en élnek főként Madabában és az északi városokban. A közelmúltban zajló térség beli konfliktusok hatására 150.000 iraki, asszír keresztényt is befogadtak és telepítettek le Amman környékén.

A király alkotmányba foglalta a keresztény kisebbség jogait: kvótával rendelkeznek a jordán parlamentben és a kabinetben, továbbá ők adják a mindenkori miniszterelnök-helyettest is. A tehetős muszlimok keresztény iskolába járatják a gyerekeiket, Amman szórakozóhelyeit pedig megtöltik a szabadon bulizó keresztény fiatalok.

Madabában egyszerre hallani a müezzint és a templomi harangszót és minden évben hatalmas ünnep a karácsony. Jordánia legnagyobb fenyőfáját vágják ki és állítják fel a Szent-György templom előtti téren ekkor, ahol keresztény és muszlim együtt ünnepli Jézus születésének napját – a keresztények bort kortyolva, a muzulmánok pedig az elmaradhatatlan vízipipájukat szívva, együtt, békében.

 

Írta: Kovács Péter
a WanderWell túravezetője

 

Kapcsolódó cikkek:
Wadi Rum, a mesebeli sivatag
A nabateusok, Petra építői

Ha felkeltette az érdeklődésedet Jordánia, nézd meg a WanderWell utazási ajánlatát:
Jordánia

 

 

Hasonló bejegyzések

Kedvenc bejegyzések

Grúzia ősi barlangvárosai

Grúzia tájai rendkívül változatosak, feltöltött alföldekkel, zárt medencékkel és állandó hóval fedett, ötezer méteres magashegységekkel egyaránt találkozhatunk. Az ország különleges természeti és történelmi öröksége...

Bali – sziget a világok között

Bali helye a térképen Az indonéziai Bali szigete, különleges természeti adottságai és lakosainak páratlanul gazdag kultúrája miatt a világ egyik legismertebb idegenforgalmi desztinációja. Indonézia, az Ázsia...

A kávézás kultúrája a Közel-Keleten

A kávézás kultúrája globálisan elterjedt. A nyugati világban szinte magától értetődő, hogy a napot kávéval indítjuk – valaki szertartásszerűen, mások csak egy „felesként” lehúzva...