A Kit Kat láz Japánban egy szerencsés kulturális véletlennek köszönhetően fajulhatott odáig, hogy ma már több, mint négyszáz féle ízt kaphatunk a csokoládéból. Köztük néhány egészen vad kombinációt is találunk. De hogyan vált az importtermék az ország egyik legnépszerűbb csokijává?
Az Egyesült Királyságban kezdték el forgalmazni 1935-ben. A Rowntree’s Chocolate Crisp néven induló édesség ma már száz országban kapható Európától Ázsián át Amerikáig, de sehol nincs akkora sikere, mint Japánban. A Henry Isaac Rowntree yorki üzletéből induló édességet amolyan munkáscsokoládénak pozicionálták. Egy szelet finomság jár nekünk a rövidke, ötperces szünet mellé egy nehéz munkával teli nap közepén. Innen a szlogen is: „Have a break, have a KitKat”. Japánban azonban ennél jóval többet jelent.




A ma már a Nestlé kezében lévő márkának külön gyára van a szigetországban a különleges, Japánban forgalmazott ízkombinációk készítésére. Ez egy furcsa véletlennek is köszönhető amellett, hogy az országban szokás minden utazásról hazatérve apró ajándékot vinni, aminek egyszerű módja a könnyen szétosztogatható apró csoki.
Kitto Katto és Kitto Katsu
A japánok híresek arról, hogy nem félnek a külföldről érkezett termékeket és kulturális elemeket a saját szájízük szerint alakítani, azt integrálni a már meglévő szokásrendszerbe. Ennek a rugalmas és nyitott hozzáállásnak köszönhető, hogy a japán kultúra a világ egyik legsokszínűbbje, ahol minden gond nélkül megférnek egymás mellett a zen kertek, a teaházak, a high tech megapoliszok, a világot meghódító képregények és a végeláthatatlan féle Kit Kat is.
Főként Kitto Katto néven hivatkoztak a csokira, amely nagyban hasonlít a Kitto Katsu kifejezésre. Utóbbi azt jelenti: biztosan nyerni fogsz!
Ne hagyd ki az országról készült átfogó tudástárunkat! Tapasztalt utazók hiteles és hasznos információi. Minden, amit Japán kapcsán tudni érdemes a látnivalókról, túrákról és ételekről. Megnézem!
Akik a Kit Katben hisznek
Az áthallás miatt a japán diákok számára szerencsehozó talizmán lett a csokiból, amit előszeretettel vesznek és ajándékoznak vizsgák és felvételik előtt. A Kit Kat népszerűsége abban is meglátszik, hogy néhol átvették az omamorik helyét. Ezeket a szerencsehozó amuletteket buddhista templomokban és sintoista szentélyekben áldják meg, de mára kevesebben tartanak rájuk igényt, inkább a Kit Kat erejében bíznak.
Más helyzetekben is használják jókívánságok küldésére a csokit. A fukusimai atomkatasztrófa után például Japán minden részéről küldtek Kit Kat csokoládékat a helyreállításokon dolgozóknak, hogy ezzel is kifejezzék a támogatásukat és motiválják őket a további munkára.
Eper, amivel minden kezdődött
A csokoládét 1973-ban kezdték el forgalmazni Japánban, de a valódi áttörés az ezredforduló környékén történt, amikor a Nestlé japán irodájában a marketingesek felvetették az ötletet: mi lenne, ha új ízeket kezdenénk el forgalmazni az eladások növeléséért? Az első, különleges íz az eper volt, amelyet Hokkaidón, az eperszezon kezdetén mutatták be. Innen már nem volt megállás. Ez indította el a márkát az úton, hogy több, mint négyszáz ízt dobjanak piacra.

A stratégia bevált. 2010 óta a Kit Kat eladásai Japánban több mint 50 százalékkal nőttek, és az ország egyik legkeresettebb csokoládéjává vált. Ez a piac hozza az egyik legtöbb eladást és profitot a termék gyártóinak világszerte.
Az ízkombinációk pontos száma folyamatosan változik, hiszen az állandó variációk mellett rendszeresen adnak ki limitált kiadásúakat is. Ezek közül több olyan van, amely csak bizonyos régiókra specializálódott és van, ami csak ott is érhető el. Például a Tokyo Shima Lemon nevű egy olyan Kit Kat, amelyet kizárólag az Ogaszavara-szigeteken termesztett citrommal ízesítettek. Emellett a különleges kiadások között megtaláljuk még az okinawai édesburgonyást, a Nagoya városához köthető adzukibabost, és a Shizuoka területén kapható vaszabist is.
Gyűjtői darabok és gasztroszuvenírek
Ha szeretnénk végigkóstolni minél többet, kezdetnek itt egy több száz ízt sorakoztató lista, amelyben megtaláljuk az ünnepi kiadásokat, az alkoholos, a gyümölcsös, a különféle csokis, és a japán prefektúrákhoz készített ízeket is. Utóbbiak egy-egy, a térségre jellegzetes ízesítést kaptak, mint például a fent említett vaszabis.


A kultúra része, hogy minden utazásról hozzunk ajándékokat családtagoknak, barátoknak és még a munkatársainknak, üzlettársainknak is. Így a különböző területeket képviselő csokik az egyik legnépszerűbb ajándékokká váltak a japánok körében.
Az utazók mellett a különlegességeket gyűjtők is megtalálják a maguk örömét a csokiban. Sok üzlet kínál például feliratkozós rendszert, amelyben az édesség-előfizetők havonta kapnak egy doboz különleges ízesítést. Több olyan cég van, amely bár elsősorban az Egyesült Államokra céloz, világszerte kiszállítja a „japán dobozokat”, amely a Kit Kat mellett különféle japán finomságokat rejt.
Van, aki a matchásra, más az első különleges ízre, az eperre esküszik. Egy biztos, ha Japánban járunk, mindenképp kóstoljunk meg néhányat, és hozzunk gasztroszuvenírt a szeretteinknek is!
(Fotók: Shutterstock)