West Highland Way – Rögtönzött úti napló a Skót-felföldről

Azok közé tartozom, akiknek az éves nyaralásról nem a tengerparti áztatás, hanem egy idegen vidék gyalogos-kalandos felfedezése ugrik be. Óvatos duhaj révén, a kaland mellett fontos szempont az is, hogy ne vesszek el a nagy barangolás közben és szerény költségvetésből reptessem magam kvázi egzotikus környezetbe. Némi nyomozás után arra jutottam, hogy a West Highland Way-t nekem találták ki.

A West Highland Way Skócia leghíresebb túraútvonala, a „helyi kék-túra”, ami 158 km hosszan szeli át a Skót-felföldet. A gyaloglók Milngavieből indulnak és az Egyesült Királyság legmagasabb hegyei mentén haladva Fort William városánál érnek célt. Legtöbben a 7 szakaszos teljesítésre esküsznek, azonban barátnőm és én 5 napos felosztás szerint vágtunk neki a menetelésnek. Szedett-vedett úti naplónk részleteiből kiderül, mire számíthat, ha valaki követné lábnyomunkat a Skót-felföldön:

Első nap (Milngave-Balmaha, 30 km)

„Hajnali kelés, repülés és taxizás ellenére, reggel 10-kor már Glasgow külvárosában voltunk, és megkezdtük a gyaloglást (mintha csak a Normafára mennénk). A túratársakról annyit, hogy mindenki mosolyog és kedvesen köszön, plusz csodaszép napsütést fogtunk ki, ami Skótföldön ritka. Noha éppen csak elhagytuk a civilizációt, a táj már most olyan mintha a Gyűrűk Ura forgatásán lennénk. Egész hamar beértünk a szállásra, de a kései érkezés sem jelentene problémát, hiszen 11 óra körül sötétedik. (Skócia északi területi Norvégia déli csücskével vannak egy vonalban.)”

Második nap (Balmaha-Aldrui, 34 km)

„Ezen a napon kivételesen az időtényezőnek is tétje volt. Annyit tudtunk, hogy az utolsó komp, amivel át kell kelnünk a szállásunktól elválasztó tavon este 7-kor indul, ezért reggeli után fel is kerekedtünk, és tíz km-en át euforikus állapotban suhantunk a Loch Lomond partján. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a felesleges cuccainkat a szállásaink között mostantól ún. “luggage service” szállítja, amiért nem győztünk eleget hálálkodni, mivel a terep egyre nehezebb lett. A luggage service lényege, hogy a túrázók extra holmiját (sátor, hálózsák, házimozi berendezés, stb.) kisbusszal háztól-házig szállítják. A West Highland Way-en Dunát lehetne rekeszteni az erre szakosodott cégekkel, szinte minden bokor mögül előugrik valaki és felkínálja, hogy viszi helyetted a táskád. Korábbi túráim során felhúztam a szemöldököm, amikor láttam, hogy mások övtatyónyi cuccal gyalogolnak, és büszkén roskadoztam a 10 kilós zsákom alatt. No de a büszkeségnek is van határa, pláne ha sziklás terepen kell bakkecske módjára abszolválni 34 km-t. Minden egyes lépésünk kőkemény koncentrációt igényelt, ezért irtóra elfáradtunk fejben, és kevés dolognak örültünk még annyira, mint a kikötőnek és magának a később felbukkanó kompnak. Ezeket a sorokat egy boroshordó méretű faházból írjuk, de a közérzetünk újra a régi és a holnapi szakasz elvileg lazább lesz.”

Harmadik nap (Aldrui-Tyndrum, 24 km)

„Éjszaka találkoztunk a rovarral, amiről mindenki beszél Skóciában, a midge-el. A midge szúnyogot jelent, de egy percig se keverjük ezeket a kis dögöket a mi rendes magyar szúnyogjainkkal. A faházikónkban lefekvéshez készülődtünk, mikor is leoltott villany mellett szellőztetni szerettünk volna. Kinyitottuk az ajtót és tíz másodperc alatt apró bogarak ezrei rohamozták meg a testünket. Kiterelni nem lehetett őket, mert minden száz kitessékelt szúnyogra jutott ezer berepülő, így hát azzal dolgoztunk, amink volt. Irtottuk őket papuccsal, permeteztünk naptejjel és gyilkoltunk puszta kézzel is a lámpafénynél tapsikolva. Másnap reggel az invázió okozta sokkot Full Scottish Breakfasttel próbáltuk feledtetni, ami egész heti reggeli mennyiségünket is fedezte volna; egy komplett disznótoros volt a tányérunkon. A mai szakaszra kényelmes tempót választottunk, a szemünk sarkából figyelve, hogy melyik természeti csapás várható legközelebb és honnan. Zömében emelkedőkön át vezetett az utunk, de egy honesty boxból nyert kólának hála kitartott a lendület. (Az honesty box a legváratlanabb helyeken felbukkanó hűtő tele csokival, vízzel és üdítővel, egyszóval mindennel, ami egy túrázót átsegíthet a nehezén. A box mellé ki van téve egy persely, amibe becsületbeli alapon dobhatod be a kóla/csoki árát.)”

Negyedik nap (Aldrui-Kinlochleven, 36 km)

„Reggel olyan állapotban keltünk, hogyha esett volna az eső, a mai napot biztosan négy keréken abszolváljuk, de tökéletes túraidőnk volt, kifogásunk viszont zéró, így menni kellett. Glencoe festői völgye (és egy nagy adag kávé) után végre elkezdtük élvezni a túrát és a tájat, de épp mire bemelegedtünk volna, előttünk tornyosult a Devil’s Staircase (szabadfordításban az Ördögi Lépcső…). Nem volt mit tenni, kúsztunk felfelé, miközben lefelé száguldó bringások emlékeztettek rá, hogy vannak nálunk bevállalósabbak is.”

Ötödik nap (Kinlochleven-Fort William, 27 km)

„A reggeli eső és szúnyoghadak miatt irdatlan tempóban daráltuk az út első 8 km-ét, hogy ne faljanak fel minket a vadak. Ahhoz képest, hogy laza húszasra készültünk, se laza nem volt, se a táv húszas, de azért nem adtuk fel. A táj most sem okozott csalódást, ráadásul előkerültek a fülhallgatók is; annál pedig nincs jobb, mint zenére veretni a skót hegyek alatt.

Fort Williambe érkezve megörültünk a civilizációnak és hogy öt nap után végre levehetjük a túracipőt. Az ablakunk  a Loch Linnhe tóra néz, mi pedig whiskyvel ünnepeljük, hogy számunkra a WHW véget ért.”

Prók:

• A túra Glasgow agglomerációjából indul; amint leszáll a repülő akár 20 percen belül meg lehet kezdeni a gyaloglást.
  • Az ösvényt remekül karbantartják, a túra teljes hosszán jelölések segítik a tájékozódás, így már-már művészet eltévedni.
  • Hangulatos Bed&Breakfast-ek sora szegélyezi az utat, kényelmes és stílusos szállásokon lehet megpihenni egy-egy szakasz végén.
  • A táj lenyűgöző, monumentális, változatos.
  • A helyiek nagyon kedvesek és segítőkészek, tisztelik azokat, akik a WHW-t járják.
  • Fort Williamből megközelíthető és megmászható az Egyesült Királyság legmagasabb hegye, a Ben Nevis.

Kontrák

• Midge!!!
  • A skót idő teljesen kiszámíthatatlan, egy napon belül találkozhatunk mind a négy évszakkal.
  • Főszezonban (május-augusztus) nehéz szálláshoz jutni, érdemes előre foglalni.

Németh Nóri és Simon Dana

Hasonló bejegyzések

Kedvenc bejegyzések

Grúzia ősi barlangvárosai

Grúzia tájai rendkívül változatosak, feltöltött alföldekkel, zárt medencékkel és állandó hóval fedett, ötezer méteres magashegységekkel egyaránt találkozhatunk. Az ország különleges természeti és történelmi öröksége...

Bali – sziget a világok között

Bali helye a térképen Az indonéziai Bali szigete, különleges természeti adottságai és lakosainak páratlanul gazdag kultúrája miatt a világ egyik legismertebb idegenforgalmi desztinációja. Indonézia, az Ázsia...

A kávézás kultúrája a Közel-Keleten

A kávézás kultúrája globálisan elterjedt. A nyugati világban szinte magától értetődő, hogy a napot kávéval indítjuk – valaki szertartásszerűen, mások csak egy „felesként” lehúzva...