Kaodaizmus – a Legfelsőbb Lény vallása Vietnámban

Banner helykitöltő
- ideiglenes -
A bejegyzést írta: Gueth Péter

Mit csináljunk a világvége előtt?

A kaodaizmus tanítása szerint, eljött az idő, hogy az emberiség végre egységre lépjen. Itt a Harmadik Szövetség, a Harmadik Megváltás korszaka, melyben a nagy világvallásoknak egyesülniük kell, mielőtt a világ a teljes pusztulásba és megsemmisülésbe omolna.

Elsőre ezek a gondolatok inkább tűnnek egy gyanús, világvége váró szekta propagandájának, semmit egy komolyan vehető vallás tanításainak. Pedig a fiatal kaodaizmus Vietnám harmadik legnagyobb lélekszámú vallási közössége. Egy időben komoly politikai szerepet vállalt és saját hadsereget is toborzott. Egyes becslések szerint jelenleg 4-5 millió fő tartozik a számos ágból és szektából összefonódó közösséghez, mely nagyjából a lakosság 5%-a.

Kaodaizmus vallása

Mi fán terem egy vallás?

A távol-keleti vallások általában sok évezredes múltra tekintenek vissza, Ázsia a nagy világvallások bölcsője. Ehhez képest a vietnámi kaodaizmus története alig száz évre nyúlik vissza.

A felekezet alapítója Ngô Văn Chiêu, egy szegényebb családból származó hivatalnok, akinek a franciák által irányított dél-vietnámi adminisztráció egyik alkalmazottjaként teltek mindennapjai. Már fiatal korában érdeklődött a különféle népi hiedelmek és misztikumok iránt, így nem csoda, hogy fogékonnyá vált a Legfelsőbb Lény kinyilatkoztatására, aki állítólag 1921-ben meg is szólította őt, illetve megjelent előtte a háromszögbe foglalt, mindent látó szem képe, melytől nem tudott szabadulni.

Kaodaizmus központi szeme

Vallási helyzet Vietnámban

Vietnám ebben az időben különös olvasztótégelye volt a világnak. A buddhizmus, mint meghatározó vallás sose dominálta úgy le a konkurens hitrendszereket, mint nálunk a kereszténység. Az egész Távol-Keletre jellemző, hogy vallások, filozófiák és népi hiedelmek egymással többé-kevésbé harmóniában léteztek évezredeken át. A vietnámi buddhizmus mellett is jól megfért a konfuciánus életfilozófia és a taoizmus misztikus világa. Ez utóbbi két nagy szellemi áramlat Kína felől érkezett, hiszen a kínai nem csak a térség domináns kultúrája volt, de évezredekig Vietnám is kínai megszállás alatt állt.

Ezt a képet egészítették ki a nyugatról érkező, főként jezsuita misszionáriusok, akiknek köszönhetően elterjedt a kereszténység és a katolikus egyház a mai napig Vietnám második legnagyobb vallási közössége. Érdekesség, hogy a vietnámi latin betűs ábécé is a jezsuitákhoz kötődik, mely nem kis részben a vietnámiak Kínától való függetlenségének is a kifejeződése. Ugyanis korábban a kínai írásjeleket használták errefelé.

Kaodaizmus és más vallások egymással

Asztaltáncoltatás és kártyajóslás

A 19. század komoly változást hozott Vietnám életében azzal, hogy megjelentek a franciák, akik uralmuk alá hajtották e területet. A francia protektorátussal pedig bizonyos nyugati eszmék is beáramlottak az országba. A 19. század második felében a romantikus Európában nagy divatja volt az újdonsült szellemi mozgalmaknak, spiritiszta szeánszoknak, és szektás csoportosulásoknak. A különféle szabadkőműves páholyok virágkorukat élték, ekkor jött létre az teozófiai társaság Madame Blavatsky munkássága nyomán, illetve az antropozófia is ekkor bontogatta szárnyait. Londontól Párizson át Moszkváig minden utcasarokra esett egy-egy titkos társaság, ahol világmegváltó terveket szövögettek a beavatottak. Illetve a nyugati világ ekkor ismerkedik meg a buddhista tanításokkal, a keleti pedig ízlelgeti a misebort és a félbetört ostyát.

Kaodaimzus egy keverék vallás

Kaodaizmus: Út a Magas Palotába

A kaodaizmus atyja Ngô Văn Chiêu  1925. karácsonyán negyed magával részt vesz egy titkos szeánszon, ahol a tagoknak különös élményben van részük. Állítólag maga a Legfelsőbb Lény nyilatkoztatja ki magát nekik azzal a szándékkal, hogy eljött az idő egy új vallás megalapítására. Szám szerint ez lesz a harmadik szövetség, mely megnyitja az utat az emberiség előtt. A vallás teljes neve Vietnámiul: Đi Đo tam k Ph Độ, ami annyit jelent, hogy: A harmadik megváltás korszakának nagy útja. Az első két szövetség Mózeshez és Jézushoz, valamint Buddhához és Lao-ce-hez köthető, de az emberiség idővel letért e fényes tanítók által mutatott helyes útról, ezért lett most szükség egy harmadikra.

A kaodai (Cao Đài) azt jelenti, hogy magas palota, így hívják azt a mennyei helyet, ahol a Legfelsőbb Lény, vagyis Isten lakozik, és ebből származik a vallás köznapi elnevezése is.

Kaodaizmus központja

A kaodaizmus a világ legújabb egyetemes vallása

1926. februárjában tizenkét alapító tag részvételével hivatalosan is bejelentették az új vallás létrejöttét Tây Ninh nevű dél-vietnámi városban. A francia gyarmati adminisztrációt különösebben nem zavarta az új közösség, igyekeztek magukat a hitéleti dolgoktól távol tartani. A hívők száma szépen növekedett, az 1940-es évek elejére már másfél millióan lettek.

A szervezet első évtizede a rendszer kiépítésével telt. A közösség legfőbb vezetőjét pápának hívják. A szervezet felépítése sokban emlékeztet a nyugati katolikus egyházéra, míg filozófiája és szertartásai a konfuciánus, taoista és buddhista hagyományokból merítenek. Nagy tanítóként tisztelik többek között Mózest, Jézust, Buddhát, Lao-cet, Konfu-cet, illetve Mohamedet, de Victor Hugot és Goethét is.

Kaodaizmus szentjei

Szeretet és magánhadsereg

A kaodaizmus hívei azonban hamar szimpatizálni kezdtek a franciákkal szembeni függetlenségi mozgalmakkal. Nyíltan kapcsolatokat építettek ki a japánokkal, mert tőlük remélték a segítséget a függetlenség kivívásához. 1940-ben a franciák betiltották a kaodaizmust, és a pápát Madagaszkárra száműzték.

De japán segítséggel 1943-ban a dél-vietnámi Saigonban újraszervezték a közösséget, méghozzá úgy, hogy egy magánhadsereget is elkezdtek toborozni. Ennek létszáma 1945-re huszonötezer főre növekedett. Ez az év különösen mozgalmas volt mind a kaodaizmus mind Vietnám egészére nézve. Márciusban a kaodaizmus követői kikiáltották Vietnám függetlenségét, augusztus közepén a kaodaisták beléptek a japánok által életre hívott Egyesült Nemzeti Frontba, de Japán napokkal később kapitulált. Ez után augusztus végén a kaodaisták átálltak a Ho Si Minh vezette Viet-Minh-hez, vagyis a vietnámi kommunistákhoz, de november végén már meg is adták magukat, amikor a francia csapatok megrohamozták a Tây Ninhben lévő kaodaista Szentszéket.

Kaodaizmus és a hatalom

Az ötvenes évek elején a francia adminisztráció engedélyezte, hogy a közösség egy kis létszámú magánsereget tartson fenn. Azonban a számuk jócskán növekedett. Bizonyos szakadár kaodaista katonák több merényletet is elkövettek Saigon városában. Biciklipumpákba helyeztek el robbanószereket, melyek aztán a tömegben működésbe léptek.

A kaodaizmus főként katonai szervezetként működött egészen a francia rendszer megdőléséig, illetve a Vietnámi Háború végéig. Ekkor a bevonuló északi kommunisták kontroll alá vették a vallási szervezeteket és a kaodaistáknak le kellett mondaniuk a fegyveres erőikről. Thai Huu Thanh lett az egyház vezető bíborosa, aki megígérte, hogy eztán csak a hitéletre fognak koncentrálni.

Kaodaizmus a mindennapokban

A kaodaizmus egyháza több iskolát, egyetemet tart fenn Vietnámban. A hívektől elvárják, hogy tartsák be a vallás alapelveit. Naponta négy szertartást végeznek: reggel hatkor, délben, este hatkor és éjfélkor. A hívek a mindent látó isteni szem előtt imádkoznak a vallás összes szellemi alapítójához. A híveknek tilos lopni, ölni, hazudni, tartózkodniuk kell a bujaságtól, és az alkoholfogyasztástól és legalább részlegesen vegetáriánusnak kell lenniük.

Az egyházon belül külön szekcióra oszlanak a papok. A sárga ruhájúak képviselik a buddhista ágat, a kékek a konfuciánust, míg a pirosak a taoistákat. Az egyszerű hívek fehérbe öltöznek.

Kaodaizmus papjai

A kaodaizmus számos szentirattal rendelkezik. Hisznek a reinkarnációban és a hírnévről, gazdagságról való lemondást hirdetik. A vallás Tây Ninhben felépített központja a Szent Katedrális vagy Apostoli Szentszék kultikus zarándokhely és kiemelt turista desztináció.

Azok a nyugati utazók, akik idelátogatnak, legalább fele részben ismerősen érezhetik magukat, hiszen nem csak a templom szerkezete emlékeztet egy katolikus templomra, de az oltárokról a keleti mesterek mellett Mózes és Jézus mosolyog a betérőkre.

Kapcsolódó cikkek:
Hanoi fontosabb kulturális látnivalói
Parfüm Pagoda
Ha Long-öböl – Vietnám természeti csodája
Sapa a felhők városa
Az észak-vietnámi Sapa legfontosabb látnivalói

Ha szívesen elutaznál Vietnámba, nézd meg a WanderWell utazási ajánlatait: Észak-Vietnám

 

 

 

 

Banner helykitöltő
- ideiglenes -

Hasonló cikkek

gorilla

Látogatás Uganda hegyi gorilláinál

Kevesen tudják, hogy Afrika genetikailag és kulturálisan is a legváltozatosabb kontinens. Alegtöbb ember számára meglehetősen ismeretlen, az Afrikát jobban ismerők